BERSAMA PMKI UNISZA

Friday, October 16, 2009

Bittaufiq Wannajah Fil Imtihan

Bermula minggu ni, maka sibuklah pelajar-pelajar UDM dengn study masing2 memandangkan end of semester exam is around the corner.. "perlu ke exam ni?, kalau tak payah exam tak boleh ke?, leceh la.." macam2 ayat yang keluar, dulu pernah juga terfikir macam mana kalau dlm hidup seorang pelajar ni, tak perlu nak jawab exam, tak perlu nk ambil kuiz,.. boleh tak agaknya kalau diberi pilihan mcm tu?

pastinya tidak.kalau begitu, bagaimana kita nak tahu tahap pencapaian seseorang pelajar tu, macam mana tahap kefahaman dia..begitu juga persoalan mengapa aku diuji?peperiksaan tu seperti dugaan dan cabaran yang Allah berikan pada kita sejauh mana kita bertawakal padaNya..sejauh mana kita beriman pada qada' dan qadar.. tak semestinya kita belajar sahaja kita akan berjaya apatah lagi jika tak belajar langsung! apa yang penting di sini bukan kerjasama, tapi habluminallah yang perlu kita jaga..

yang dilihat & diukurNya bukan sejauh mana usahamu

tapi yang diharap sejauh mana TAWAKAL, PERCAYA nan jitu..

pergantunganmu padaNya..

tapi tak bermakna tak perlu berusaha..

USAHA lah semampumu..

tapi janganlah sesekali beraqidah bahawa

banyak usahamu penentu kejayaan..

tapi TAWAKKAL mu itu sebenarnya

hanya semata-mata padaNya..

itulah penentu kejayaanmu..

kejayaan bukan milik sesiapa,

tapi adalah milik Allah..

justeru,hendaklah dikau pohon dariNya semata..

kami doakan kita sama2 berjaya dalam peperiksaan masing2..tunjukkan pada diri, apa lebihnya orang, apa kurangnya kita? Allah ciptakan setiap orang ada satu otak, bergantung pada pemiliknya bagaimana otak itu dimanfaatkan..wallahu'alam

"wahai orang-orang yang beriman! jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu“ (surah Muhammad:7)

1 comments:

Anonymous said...

sala imtihan buat semua student FKI