BERSAMA PMKI UNISZA

Wednesday, November 18, 2009

MAJLIS PENYERAHAN PITA RAKAMAN BUKU UDM-PERTIS

Pada 17 November 2009 ( selasa ) telah berlangsung MAJLIS PENYERAHAN PITA RAKAMAN BUKU UDM-PERTIS dibilik persidangan UDM pada jam 9 pagi. Majlis ini telah dianjurkan oleh Jabatan Dakwah Fakulti Pengajian Kontemporari Islam UDM bersama Pusat Rundingan dan Pengabdian Masyarakat UDM.


Pada hari itu seramai lebih 40 orang wakil dari PERTIS ( Persatuan orang-orang cacat Islam Malaysia) telah hadir diantaranya adalah seorang graduan lepasan UUM, graduan lepasan UM, Pengerusi Taman Rahmat Terengganu, penduduk kampung Taman Rahmat dan beberapa orang pelajar yang cacat penglihatan.


Turut hadir juga Y.Bhg. Timbalan Naib Canselor ( Penyelidikan dan Inovasi ), Dekan Fakulti Pengajian Kontemporari Islam UDM, beberapa orang pensyarah FKI, wakil dari RTM dan mahasiswa-mahasiswi Jabatan Dakwah semester II dan IV ( Ijazah ) sesi 2008/2009 yang telah terlibat secara langsung dalam proses rakaman buku.

Majlis ini diadakan bertujuan :
  1. Mendekatkan universiti kepada masyarakat agar mereka dapat merasai kehadiran universiti dan rahmat pusat ilmu kepada kehidupan mereka.
  2. Melatih para pelajar sebagai bakal da'ie yang mampu menguasai aspek teori dan praktikal dakwah.
  3. Melatih bakal graduan yang mampu menyesuaikan diri dengan golongan OKU dan mustad'afin di samping melatih jiwa berbakti agar sebati dalam diri mereka.
  4. Mendedahkan dan melatih mereka dengan kemahiran-kemahiran dalam kerja-kerja sosial ( social work ).
  5. Meningkatkan imej korporat universiti dari aspek tanggungjawab sosial korporat ( CSR ).

Selepas ucapan perasmian oleh Timb. Naib Canselor telah diadakan sesi dialog UDM-PERTIS.

Antara yang telah diutarakan oleh wakil PERTIS yang hadir ialah :
  • Pengambilan pelajar kurang upaya disemua IPT
  • Meminta pihak UDM mengadakan program kesedaran keibu bapaan dan anak-anak tentang betapa pentingnya ilmu.
  • Program membuka minda dan membimbing ibu bapa yang OKU tentang agama supaya mereka dapat membimbing anak-anak dengan cemerlang.
  • Meminta pihak UDM mencipta kompas untuk menentukan arah kiblat bagi orang cacat penglihatan.
  • Supaya anak-anak warga PERTIS terpelihara dengan adanya perhatian dari masyarakat.

Timb. Naib Canselor juga telah mencadangkan agar Fakulti Rekabentuk turut bekerjasama dengan PERTIS dalam membuat kompas. Beliau juga mencadangkan agar fakulti lain juga mengambil sekolah sebagai sekolah angkat bukan FKI sahaja.

Dekan FKI, Prof. Dr. Abdul Hadi bin Zakaria telah bersetuju serta merta untuk menjalankan program yang telah dicadangkan oleh pihak PERTIS.


Selepas sesi dialog diadakan, penyampaian cenderahati dari UDM telah disampaikan kepada graduan UUM iaitu pengerusi PERTIS, graduan UM, pengerusi Taman Rahmat dan wakil dari sekolah yang turut hadir. Sebelum berakhir, pihak RTM telah meminta kerjasama dari Timb.Naib Canselor bersama Dekan FKI, pengerusi PERTIS, pengerusi Taman Rahmat dan wakil dari sekolah yang hadir untuk ditemuramah.



Selain itu YDP PERSADA, Ahmad Fahimi b. Mohamad (sesi 2008/2009 ) telah memberikan pandangan dan pendapat beliau agar program sebegini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang kerana ia merupakan peluang kepada mahasiswa/i untuk mempraktikkan apa yang telah dipelajari di universiti, memberi sumbangan kepada orang luar. Beliau juga berkata program sebegini bukan sahaja dapat mendekatkan diri dengan masyarakat malah dapat menyelami hati dan perasaan golongan yang kurang upaya ini. Beliau juga berbangga kerana majlis ini merupakan majlis yang julung kalinya diadakan bersama golongan kurang upaya. Kata-kata dan amanat terakhir dari beliau kepada mahasiswa/i agar mempunyai rasa belas kasihan dan bertanggungjawab terhadap masyarakat sekeliling lebih-lebih lagi yang kurang upaya dan berharap agar pelajar dapat mempraktikkan apa yang telah dipelajarinya.

Setinggi-tinggi penghargaan ditujukan kepada Ustazah Nor Salimah bte Abu Mansor yang telah bekerja keras dalam merealisasikan majlis ini. Tidak lupa juga kepada Y.M Ustaz Syed Mohd Azmi Syed Ab. Rahman selaku Ketua Jabatan merangkap pengarah program, Dr. Berhanundin Abdullah, Ustazah Azyyati Mohd Nazim dan Ustazah Zuriati Mohd Rasyid yang turut sama menjayakan program ini.

sesi temuramah mahasiswi bersama warga kurang upaya


sayu hati melihat kapayahan mereka menjamu makanan dalam kegelapan....


pangkat tidak menghalang untuk makan bersama...

berat mata memandang....berat lagi bahu yang memikul....


kesedihan jelas terpancar diwajahnya...


pilu rasanya hati melihat mereka...

dalam apa jua keadaan rezeki yang ada tetap dikongsi bersama...

mahasiswi persada yang terlibat...

segak bergaya menampilkan personaliti mahasiswa yang mantap...

segalanya bermula di sini...

kasih tidak mengenal siapa...

kasih padamu terpaut selamanya...

selamat jalan semua...
kenangan bersamamu akan tersemat di hati...



1 comments:

Anonymous said...

tahniah diucapkan...